De naam Gradez is natuurlijk niet alleen gekozen omdat het zo lekker klinkt.

Daar zit een verhaal achter.

Het verhaal van Gradez gaat over twee ondernemers die ontdekken dat ze zakelijk een perfecte match zijn. Ieder met een hele andere achtergrond èn persoonlijkheid.

Waar de één creatief is en razendsnel nieuwe kansen herkent, is de ander analytisch heel sterk en ziet vlot het grote geheel.

Vanuit een gedeelde passie voor kwaliteit, beleving en klanttevredenheid brachten zij hun energie samen samen om Gradez op te markt te zetten.


“Change the rules of the competition”

Leon Habraken is een dienstverlener pur sang. Hij is vastberaden om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening in verschillende branches, zoals de schoonmaak en de zorg.

Met zijn bedrijf Social Facility begeleidt hij organisaties op het gebied van inkoop- en/of facilitaire processen. Schoonmaak Nederland richtte hij op om iedereen die te maken heeft met de professionele schoonmaak te ondersteunen en inspireren.

Toen hij vanuit de horeca de overstap maakte naar de schoonmaakbranche viel het Leon op dat schoonmakers niet of nauwelijks waardering kregen voor het werk dat ze deden. Daardoor werd hij vastberaden om binnen kwaliteitsmetingen de focus op wat er niet goed ging, te verleggen naar aandacht voor waar de groei zit. Niet spreken over fouten, maar alleen over verbeterpunten.

Leon heeft een onvermoeibare positieve instelling, is creatief en heeft een scherp oog voor kansen. Die eigenschappen zet hij met veel passie in om met Gradez zoveel mogelijk bedrijven en professionals te helpen de kwaliteit en beleving van schoonmaak te verbeteren.

“Change the rules of the competition” is zijn motto!

“Het begint met inzicht”

Frank Sampers weet als geen ander hoe belangrijk het is om voldoende inzicht te hebben wanneer je wilt toetsen of jouw organisatie de juiste kwaliteit levert.

Als interim professional heeft Frank bij verschillende gemeenten een belangrijke rol gespeeld in het structureren van (interne) processen. Vanuit zijn bedrijf Meezo biedt hij de beste mensen en tools om kwaliteit te meten binnen het Sociaal Domein (Wmo en Jeugdhulp).

Met name binnen de Huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo zag Frank dat écht goede tools om kwaliteit te meten ontbraken. En zelfs binnen de grootste gemeenten ging een gebrek aan eenvoudige en laagdrempelige informatie-uitwisseling, ten koste van kwalitatieve zorg.

Frank heeft een sterke helicopterview en is er heel bedreven in om van daaruit een praktische vertaling te maken naar het werkveld. Hij daagt anderen graag uit om een probleem vanuit meerdere kanten te bekijken. En combineert daarbij een pragmatische instelling met een heerlijk vleugje droge humor.


Het gaat om beleving

Een veilige, fijne en schone leefomgeving. Het klinkt simpel en dat zou het ook moeten zijn. Toch is de definitie van fijn en schoon in veel situaties nog onderwerp van discussie.

Want wat als een huishoudelijke hulp jouw woonkamer perfect schoon maakt, maar tegelijkertijd altijd heel onaardig tegen je doet. Of wanneer het kantoor waar je werkt wel regelmatig wordt bezocht door de schoonmaker, maar er blijft een vieze geur hangen. Ook als hij net geweest is.

Mensen die schoonmaak beoordelen doen dat niet op basis van het aantal stofdeeltjes op een kast. Dat doet men ook op gevoel. Is het gevoel goed, dan is men tevreden. Is een cliënt of opdrachtgever niet blij dan is dat van grote invloed op de beoordeling.

Met Gradez krijgt beleving een prominente plaats in het meten van schoonmaakkwaliteit.

Gradez maakt de schoonmaak beter, omdat er grip ontstaat op beleving. Gradez refereert dus onder andere aan ‘great’, oftewel groot(s).

Daarnaast verwijst Gradez naar de Engelse term voor cijfers, ‘grades’, wat natuurlijk te maken heeft met het beoordelen van de schoonmaak. En naar het werkwoord ’to grade’, wat beoordelen betekent.

Gradez wil van grote betekenis zijn voor de professionele schoonmaak