Gradez levert mij 50% tijdwinst op!

Kwaliteitscontroles lopen met een blocnote

Kwaliteitscontroles lopen met een blocnote, het lijkt makkelijk en snel. Maar onder aan de streep blijkt dat het verwerken van die notities een tijdrovende klus is. Susanne de Haas van Schoonmaakbedrijf Multi Service uit Budel-Schoot stapte onlangs over op Gradez en houdt nu tijd over om haar collega’s te ondersteunen.

Multi Service

Sinds 1994 werken alle mensen van Schoonmaakbedrijf Multi Service hard om het schoonmaakonderhoud bij verschillende bedrijven te verzorgen. Hun klanten zijn te vinden in diverse branches, van kantoor tot scholen en vakantieparken. Bij Multi Service zijn de lijnen kort en staan de klant én de medewerker altijd centraal. Aan bureaucratie hebben ze een broertje dood. Dat hun pragmatische manier van werken wordt gewaardeerd, blijkt dan ook uit het feit dat zij opdrachtgevers hebben die al vanaf de eerste dag klant zijn.

Ook vakantiepark Landal Domein de Schatberg in Sevenum is een trouwe klant van het Noord-Brabantse bedrijf. En Susanne de Haas van Multi Service weet precies wat zij belangrijk vinden.

Van projectleider naar kwaliteitsinspecteur

Het is alweer bijna 11 jaar geleden dat Susanne bij Multi Service kwam werken en al die jaren was ze te vinden op het prachtige Landal park in Limburg. Als projectleider zorgde ze er met haar team voor dat alle vakantiebungalows op de wisseldagen weer spic en span werden gemaakt voor de nieuwe gasten. In de loop der jaren zag ze het park groeien. Naast de camping die erbij kwam, breidde de Schatberg ook uit en kwamen er steeds meer algemene voorzieningen om de gasten een top-verblijf te bezorgen. Susanne kwam tijd te kort. Letterlijk, want binnen haar parttime uren kon ze als projectleider niet de kwaliteit bieden die ze zo belangrijk vond. En zo kwam het dat ze uiteindelijk de rol van Kwaliteitsinspecteur op zich nam. Perfect passend bij haar ideale werksituatie én vakkennis.

Papier versus tablet

Susanne had natuurlijk al een berg ervaring op het vakantiepark en wist als geen ander hoe je een bungalow zó op orde maakt, dat gasten daar heerlijk een paar dagen kunnen ontspannen. De stap om de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit op zich te nemen was dus eigenlijk een hele logische. Ruim een jaar geleden voegde Marco van de Brand zich bij het team van Multi Service als Rayonmanager, adviseur en controleur. Marco is heel ervaren in de branche en heeft veel kennis van het schoonmaak vak. Van hem leerde ze nog meer over (technische) schoonmaakkwaliteit.

Tot voor kort liepen ze de kwaliteitscontroles nog op papier. Met een notitieblok deed Susanne haar rondes. Ze schreef per bungalow op wie er had schoongemaakt en wat ze constateerde. Ze maakte foto’s met haar mobiel en plakte dat later allemaal op de computer in een Word-bestand bij elkaar. Een tijdrovende klus, want ze moest alles overtypen, de juiste foto’s zoeken bij de juiste aantekeningen. Sinds kort gebruikt Susanne de applicatie van Gradez hiervoor en heeft ze haar notieblok verruild voor een tablet.

Kwaliteit meten in de schoonmaak

Als je gewend bent, werkt het fantastisch

Waar Susanne enthousiast met haar tablet aan de slag ging om de kwaliteitsmetingen te doen in de bungalows, vond collega Marco het werken met Gradez in eerste instantie helemaal niks. Veel te lastig allemaal. Maar Susanne was er al snel aan gewend. “Het is super handig dat ik gelijk een foto kan toevoegen terwijl ik de controle loop. We werken met mensen van veel verschillende nationaliteiten en een beeld helpt enorm om te laten zien waar ik verbeterpunten constateer. En dan heb ik het niet alleen over methodefouten, maar ook over de minder technische punten. Natuurlijk moet een bungalow schoon zijn. Maar als de eetkamerstoelen scheef staan en de koffiekopjes kris kras door elkaar in de kast, dan gaat er iets niet goed. Dat doet echt wat met de beleving van de gast.” Inmiddels is ook Marco ‘om’ en zet hij programma zelfs in bij zijn andere klanten.

Het kost de helft van de tijd

De grootste winst die Susanne heeft gemaakt sinds ze Gradez gebruikt zit in de tijd. Waar ze eerder zeker een hele dag op kantoor zat om alles uit te werken, heeft ze nu op ieder moment real-time inzicht in de controles die ze heeft gelopen. “Ik bespaar zeker 50% tijd met Gradez. Super fijn, want dan kan ik mijn collega’s op het park ondersteunen. Het is namelijk razend druk.

Eruit halen wat erin zit

Razend druk. Het typeert de schoonmaakwereld waar Susanne zo thuis is. Altijd bezig om een fijne omgeving te borgen voor anderen. Ze is er daardoor nog niet aan toegekomen om alle features van Gradez te ontdekken, maar na de drukke zomerperiode wil ze daar zeker mee aan de slag. De werkprogramma’s op basis van pictogrammen lijken bijvoorbeeld handig. Ook voor mijn schoonmaakcollega’s die wat minder makkelijk (Nederlands) lezen. De rapportages kent ze ook, maar gebruikt ze zelf nog niet extern.

We halen nog niet helemaal eruit wat erin zit. “Daar wil ik echt wel wat mee gaan doen. Marco mailt ze al wel door naar zijn klanten, rechtstreeks vanuit het de applicatie. Hij heeft het inmiddels helemaal onder de knie.” zegt ze lachend.


Ook benieuwd naar wat Gradez voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact met ons op of sluit een gratis proefabonnement af!