Veel gestelde vragen F.A.Q.

Algemeen

Calculatie

  • Wij streven naar actualiteit op het gebied van marktconformiteit.

    Gradez BV spreekt regelmatig met adviesbureaus die aanbestedingen verzorgen in de schoonmaak. Ook schoonmaakbedrijven, facility coördinatoren en facility managers behoren tot de vaste kern van sparringpartners.

    Door de inkooptrajecten die men begeleidt worden normen uitgevraagd bij schoonmaakbedrijven en kengetallen verzameld van organisaties. Dit wordt continu gemiddeld waardoor een gewogen gemiddelde ontstaat door het jaar heen. Indien er forse veranderingen zijn in normen door bijvoorbeeld Covid-19 zullen we dit niet direct aanpassen maar wachten we tot er een periode van stabiliteit is. Mocht lijken dat de norm aanpassing van structurele aard is bij verschillende inkooptrajecten zullen wij de normen gaan doorvoeren en kunt u die zelf hanteren door de nieuwe norm te selecteren.

    Zo bent u verzekerd van een actuele norm. Hoewel we begrijpen dat de confrontatie soms hard kan zijn.

  • Omdat de basis voor iedereen gelijk is, is het niet mogelijk om zelf een nieuwe ruimte toe te voegen. Wel kunt u in de rij ruimtenummer uw eigen benaming geven en een er op lijkende ruimte selecteren in de kolom ruimtesoort.

    Mocht u mee willen sparren over de aanpassing van onze modellen dan kunt u een bericht achter laten en wordt u uitgenodigd om een mening te geven.

  • Uploaden kan uitsluitend via een voor geprogrammeerde download.

    Via het tabblad Calculatie klik je links onderaan de download button. Vervolgens vul je elke cel in. Let op je kunt alleen de voorgeselecteerde benamingen kiezen anders kunnen wij aan de achterzijde niet matchen. Als je alle cellen hebt ingevuld, sla je het bestand tijdelijk op. Daarna kun je de opgeslagen ruimtestaat uploaden en opslaan. Als er fouten zijn in de ruimtestaat wordt het regelnummer weergegeven.

    Meest gemaakte fout is het niet volledig invullen van de ruimtestaat.

Kwaliteit

  • Ga naar de module Kwaliteit en druk op de oranje button ‘nieuwe controle’.

    Je kunt vervolgens een nieuwe controle aanmaken.

  • Ga naar de module Kwaliteit. Onder het hoofdmenu verschijnt een nieuw menu en staan nieuwe icoontjes. Indien u met uw muis over de icoontjes gaat komt u bij het icoontje voor Controleur. Daar kunt u op klikken. En u kunt een nieuwe controleur aanmaken.

  • Ga naar Mijn Account, rechts boven in het scherm.

    Klik op Dienstverleners. Vervolgens kunt u een nieuwe dienstverlener aanmaken.

  • Gelukkig wel zeg.

    Ga naar de Module Kwaliteit. Links onderin het scherm verschijnen 2 buttons. Een Download en Upload knop. Klik op de download knop. Kies de organisatie waarvoor je wilt gaan downloaden. Download het format.

    Vul het format helemaal in. Als je alles hebt ingevuld wordt de rode kolom in het format groen. Sla het format tijdelijk op.

    Ga terug naar Kwaliteit. Kies de juiste organisatie en voeg vervolgens het bestand toe. Klik vervolgens op de upload knop.

    Als het is gelukt komt er te staan: Het importeren is gelukt.

  • Wij streven naar transparantie en openheid voor opdrachtgevers. Een uitgevoerde controle kun je beperkt aanpassen. Een eenmaal uitgevoerde controle blijft in het systeem staan. Bij wijzigen kun je alleen gegeven wijzigen in de vrije velden. De controle resultaten kun je niet aanpassen. Je kunt wel zowel kwaliteit als beleving uitzetten, maar dat raden we sterk af. Neem contact op met helpdesk via het contactformulier.

  • Ga naar de module kwaliteit. Onder het hoofdmenu verschijnt een nieuw menu. Het icoontje van de grafiek is bedoeld om de vragenlijsten aan te maken.

  • Er worden in de applicatie gesproken over een technisch- en belevingscijfer.

    Het technische cijfer komt tot stand door het gemiddelde van het aantal ruimtes wat je controleert en de hoeveelheid verbeteringen die je constateert. Dus als je meer ruimtes controleert wordt het gemiddelde daarover berekend.

    Wel hebben wij er voor gekozen om in onze applicatie verschillende waarderingen aan te houden voor de verschillende ruimtes. Dit is gebaseerd op twee dingen. Ten eerste het aantal gemiddelde elementen die schoongemaakt moeten worden. Ten tweede de ruimtesoort. Je kunt je voorstellen dat een badkamer zwaarder weegt dan een berging.

    Deze unieke rekenmethode hebben wij 4 jaar lang intensief getest in combinatie met VSR-KMS methodiek en hebben de beoordeling daarop afgestemd.

    Overigens is het zo dat we ervoor gekozen hebben dat de technische kwaliteit altijd te verbeteren is. Daarom gaan we in onze cijferreeks tot maximaal een 8. Daarin tegen is het laagste cijfer een 4. Hiermee geven we aan dat het gewoon niet goed is en er duidelijke verbetering noodzakelijk is.

     

    Het belevingscijfer wordt wat anders opgebouwd. Daarbij is het laagste cijfer een 1 en het hoogste cijfer een 10.

    Vooraf opgestelde vragen worden aan de gebruiker van de ruimte gesteld. Het aantal behaalde punten wordt gedeeld door het aantal (slider) vragen.

  • Wat een prachtig resultaat!

    Maar we weten allemaal dat er ergens ruimte is voor verbetering. Daarom hebben de de norm afgevlakt op een 8. Daarin tegen is het laagste cijfer een 4. Wat natuurlijk ook niet goed is.

  • Je hebt vast al gezien dat de hoogste score waar Gradez mee werkt, een 8 is. Dat heeft er alles mee te maken dat Gradez staat voor verbetering en zelfs met de hoogste score is daar altijd ruimte voor.

    Om toch een beetje houvast te geven, kunnen de cijfers voor een Technische Kwaliteitsmeting als volgt worden geïnterpreteerd:

    Score 8 = uitstekend
    Score 7,5 = zeer goed
    Score 7 = goed
    Score 6,5 = ruim voldoende
    Score 6 = voldoende
    Score 5,5 = redelijk / matig
    Score 5 = onvoldoende
    Score 4,5 = slecht
    Score 4 = zeer slecht

  • Periodieke fouten worden niet mee gerekend in de beoordeling.

    Een voorbeeld, als je spinrag ziet zitten en er staat op het programma dat volgende week spinrag wordt verwijderd mag je dit niet als fout rekenen. Wel wil je het opmerken in je rapportage. Dat kan door middel van Periodiek aan te vinken bij het Element waar de spinrag aan vast zit.

    Als het volgende week nog niet is verwijderd na uitvoering van het werkprogramma, mag het wel als fout gerekend worden. Een Notitie zou dan kunnen zijn: Spinrag verwijderen stond deze week op het programma en is niet uitgevoerd.

  • Het is niet mogelijk om een reeds gebruikte vragenlijst aan te passen. Dit beïnvloed namelijk de scores van de andere reeds eerder uitgevoerde metingen.

    Maak een nieuwe vragenlijst aan en ga daarmee verder.