Ger-Jan Grevers zit niet graag stil. Naast zijn werk als Business Development Manager bij Werner & Mertz heeft hij vanaf 2019 namelijk ook zijn eigen facilitair adviesbureau: FaciliClean.
Met FaciliClean helpt hij zijn klanten, voornamelijk zorginstellingen, bij verschillende facilitaire vraagstukken. Zo verzorgt hij onder andere metingen van de schoonmaakkwaliteit, maar hij biedt ook de basisopleiding schoonmaken met microvezel + module gezondheidszorg aan. Gradez is sinds kort één van de tools die Ger-Jan inzet bij zijn klanten.
Ik volg Gradez al vanaf het begin
Toen Ger-Jan in 2018 zijn VSR-traject doorliep kwam hij in contact met Leon. Al snel ontdekten ze dat ze een gemeenschappelijke interesse deelden voor de relatie tussen schoonmaak en zorginstellingen.
“Ik volg Gradez al vanaf het begin“, vertelt Ger-Jan. “Ik heb met veel plezier vanaf de zijlijn gezien hoe Leon en zijn compagnon Frank steeds meer vorm gaven aan het idee om een applicatie voor het meten van schoonmaakkwaliteit te ontwikkelen. Het ‘eindproduct’ is super geworden. Het is een hele laagdrempelige en gebruiksvriendelijke applicatie. Na het inloggen is het makkelijk om de weg te vinden in de verschillende menu’s. Het wijst zich vanzelf. Ik heb de instructievideo’s die op de site staan eigenlijk nog niet nodig gehad.”
Het rapportcijfer werkt top
“Het mooiste van Gradez vind ik misschien wel dat de combinatie wordt gemaakt tussen de kwaliteitsmeting en de belevingsmeting. In veel van de andere systemen die ik ken is het wel mogelijk om allebei mee te nemen hoor, maar niet in zo’n mooi geheel als dat in Gradez kan. Er ontstaat echt een rapportcijfer, waardoor je dus de kwaliteit en beleving tegen elkaar kunt afzetten. Je weet dus of de kwaliteit op orde is, maar ook hoe de pandgebruikers dat ervaren. Ik kan dus nu meer aanbieden dan een VSR meting en help bedrijven om nog betere dienstverlening te bieden.
Binnenkort start ik een nieuwe samenwerking met een grote zorgorganisatie, die persé met Gradez willen werken. Zij vinden vooral het totaalcijfer dat ontstaat voor zowel kwaliteit als beleving heel waardevol. In plaats van ‘goedkeur’ of ‘afkeur’ krijg je namelijk na een meting twee rapportcijfers. Eén voor de technische kwaliteit en één voor de belevingskwaliteit. Dat leeft veel meer bij de mensen en motiveert ook écht om te verbeteren. Halen we vandaag een 7,5, dan streven we de volgende keer natuurlijk naar een 8!”
Wat vind je van de module Werkprogramma?
“Ja, dat vind ik zo’n goede toevoeging aan de applicatie! Ik gebruik het voor meerdere van mijn klanten, want het werkt super makkelijk. Geloof me, ik ben van alles tegengekomen dat voor een werkprogramma door moet gaan. Van Excelletjes tot onhandig knutselwerk met vooral heel veel tekst. Het werkprogramma dat je met Gradez maakt is echt zo veel duidelijker. Ik ben vooral heel tevreden over de pictogrammen. Er wordt zelfs gewerkt met kleuren, zodat de schoonmaker makkelijk kan zien welk doekje hij of zij moet gebruiken voor de specifieke taak. Tekst is dus eigenlijk overbodig, zodat ook mensen die niet zo makkelijk Nederlands lezen het snel begrijpen.
Af en toe mist er overigens nog wel eens een pictogram hoor. In de zorg kom ik natuurlijk redelijk specifieke taken tegen, die je in een kantooromgeving niet hebt. Maar nadat ik dat opmerkte, waren deze in een oogwenk gemaakt en toegevoegd aan de database. Dat is echt een voordeel van de jonge en flexibele organisatie die achter Gradez zit.”
Eenvoudig en toegankelijk
“Voor iedereen die enigszins benieuwd is, raad ik aan om eens een webinar over Gradez bij te wonen. Ik vond het super waardevol. Ik was al er even mee aan het stoeien geweest, maar nu weet ik precies hoe ik alle handigheidjes kan gebruiken. Leon en Frank leggen alles duidelijk uit en je merkt dat zij heel goed weten hoe het in de praktijk werkt. Die kennis is één van de succesfactoren van Gradez.
Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe Gradez zich verder ontwikkelt. En ik blijf het volgen, want tot nu toe heeft het mijn werk makkelijker en sneller gemaakt. Het bespaart me tijd én ik kan mijn klanten beter helpen. Gradez werkt simpel en toegankelijk. En zo moet het ook zijn.”