‘Onze missie? De kwaliteit van leven verbeteren’

In 2021 werd Gradez door de lezers van Servicemanagement als belangrijke challenger benoemd. Het jaar daarop stootte de applicatie door naar de top en kreeg het predicaat ‘Partner of Choice’ in de categorie digitale oplossingen voor de schoonmaakbranche. Onderstaand interview verscheen in het onderzoeksrapport van het vakblad


 

Interview met Leon Habraken en Frank Sampers van Gradez

De technische kwaliteit van de schoonmaak is één, de beleving van de schoonmaak is tegenwoordig minstens zo belangrijk. Gradez verenigt beide. De applicatie zorgt er volgens initiatiefnemers Leon Habraken en Frank Sampers van   voor dat de kwaliteit en beleving van de schoonmaakdienstverlening eenvoudig kan worden gemeten, en kan worden verbeterd en geborgd. ‘Het resultaat? Meer tevreden klanten, een prettige werkplek voor de schoonmaker en maximaal rendement voor de organisatie.’

Het wordt meteen aan het begin van het gesprek duidelijk; Leon en Frank dragen de schoonmaakbranche een enorm warm hart toe. Ze hebben een jarenlange ervaring in het vak en hebben inmiddels al tal van initiatieven op hun naam staan die van meerwaarde zijn gebleken voor de schoonmaaksector. Gradez is er daar één van. “Gradez is in april 2021 gelanceerd. Voorafgaand aan dat moment zit twee jaar ontwikkeling”, vertelt Frank enthousiast. Leon vult hem meteen aan. “Wij liepen aan tegen het probleem dat veel metingen, zoals VSR-KMS-meting, slechts de kwaliteit van de dienstverlening meten, niet de beleving. Met andere woorden; een dienstverlener kan volgens de kwaliteitsmeting wel voldoen aan de eisen zoals die in het contract staan, terwijl de beleving van de schoonmaak heel slecht wordt ervaren.”

De voorbeelden zijn volgens Leon legio. “Schoonmakers die te laat komen, afspraken die niet worden nagekomen; het heeft veel invloed op hoe de schoonmaak wordt beleefd.” En om dat ook inzichtelijk te krijgen, maakt Gradez het, in tegenstelling tot veel andere meetmethoden, mogelijk om schoonmaakkwaliteit en -beleving aan elkaar te koppelen. “Zo ontstaat er een integraal beeld van de prestaties van de schoonmaakdienstverlening”, aldus Frank. En dat blijkt een schot in de roos. Gradez is slechts anderhalf jaar op weg en heeft al een grote groep opdrachtgevers aan zich gebonden. “Het zijn niet alleen schoonmaakbedrijven die   gebruiken, het grote overdeel zijn woningcoöperaties, scholen, recreatieparken en zorgorganisaties. Het voordeel is namelijk dat je met onze applicatie veel locaties kunt beheren en snel en eenvoudig een overzicht hebt van de schoonmaakkwaliteit en -beleving per locatie en als geheel”, weet Leon.

Passie voor het vak

Leon Habraken

Enthousiasme, creativiteit, passie voor het schoonmaakvak; het zijn kenmerken van de Brabantse ondernemers. En die kernmerken ondervinden de opdrachtgevers dagelijks. Het contact met die partners is namelijk nauw, zo blijkt uit de woorden van Frank. “Wij zijn een jong bedrijf, nog relatief klein. En daarmee flexibel. We overleggen daarom veel, de input van de partners zijn voor ons heel belangrijk en vaak aanleiding om toevoegingen te doen aan de software.” Leon ondersteunt het met een voorbeeld. “Wij zagen dat er vraag was naar een eenvoudige mogelijkheid om een werkprogramma samen te stellen. Nou, dat hebben we ter harte genomen en ontwikkeld. Binnenkort wordt deze module gelanceerd.

Ook deze module is tot stand gekomen door een enthousiaste samenwerking met een aantal van onze partners. Dat Gradez op deze manier wordt ontwikkeld samen met de partners doet de ondernemers zichtbaar goed. Leon: “Het is hoe wij het graag zien; samen bouwen. Zo houden we bij de toevoeging van nieuwe elementen rekening met de eenvoud en het bedieningsgemak van de app. Wat wij vaak horen van opdrachtgevers is dat ons systeem zo eenvoudig en overzichtelijk is. Een kind kan de was doen, en dat moet zo blijven. Een schoonmaakmedewerker uit Nederland moet met het systeem kunnen werken, maar ook zijn collega uit Oekraïne. Een ook voor de managers en directieleden moet de software toegankelijk zijn, en de juiste informatie verschaffen.” Met dat laatste zit het wel goed, verzekert Frank. “Zodra een meting is afgerond, is die in te zien. Men hoeft niet te wachten op een rapport, nee, de resultaten staan meteen online en geven daarmee direct inzicht in het totaalplaatje over de locaties heen, en in de verbeterpunten. Schoonmakers kunnen bij wijze van spreken hiermee nog dezelfde dag aan de slag. Hoe gaaf is dat.”

Ontwikkelen, monitoren en verbeteren

Frank Sampers

Een belangrijke trend in de schoonmaakbranche is de digitalisering, weten ook Leon en Frank. “Maar het zal je verbazen; wij zien toch ook nog veel Word- en Excel-bestandjes voorbijkomen, vooral bij de kleinere partijen. Dat behoort met Gradez tot de verledentijd. En de data die wij generen is belangrijk om te kunnen starten met ontwikkelen, monitoren en verbeteren”, aldus Frank. De kleinere marktpartijen hebben volgens Leon moeite met het maken van een start. “Daarom helpen wij graag, met veel enthousiasme. Zodra een nieuwe opdrachtgever zich aanmeldt voor een proefperiode, dan springen wij bij. Na een korte introductie kan de opdrachtgever vaak al na vijftien minuten aan de slag. En we zijn altijd bereikbaar na de start, we merken namelijk dat snel en kort contact goed helpt.” De passie spat van zijn woorden af. “Het is voor ons in eerste instantie belangrijk om te weten waar de opdrachtgever hulp bij nodig heeft. Wat wil hij bereiken met een kwaliteitsmeting? Is het om af te rekenen met een lopend contract, dan zijn wij niet de juiste partij. Maar gaat het om verbeteringen doorvoeren in de samenwerking, dan zijn wij wel de juiste partner. Zo realiseren bedrijven meer tevreden klanten, een prettige werkplek voor de schoonmaker en maximaal rendement voor de organisatie.”

Duurzame omgeving

Frank vult daarbij aan dat Gradez partners ook helpt met het creëren van een duurzame omgeving voor hun medewerkers. “Dat wordt steeds belangrijker, merken wij. De schoonmaakbranche creëert voor de werknemers een aangename werkomgeving, reële normen zijn hierbij belangrijk. Niet meer krap in de uren, en ruimte om het schoonmaakwerk goed uit te kunnen voren, met de juiste materialen.” Hij doelt onder meer op de ontwikkeling van de microvezeltechniek begin deze eeuw, die een belangrijke eerste aanzet gaf om werkzaamheden arbo- en milieutechnisch te verbeteren. “Nu zie je dat robotisering een verregaande rol gaat spelen binnen de branche. Dat vraagt ook aandacht. Robots kunnen in minder uur meer doen, dat moet anders worden gecalculeerd.” Gradez helpt de branche met de calculatiemodule om marktconformiteit te toetsen. Leon: “Ook helpen wij om een balans te vinden in technische schoonmaakkwaliteit en belevingskwaliteit, vanuit het principe van verbeteren in plaats van afkeur. Een positieve benadering van het schoonmaakvak dus. Als uit de meting blijkt dat een spiegel vol zit met strepen, dan zien we dat als verbeterpunt en is dat aanleiding voor de opdrachtgever om de schoonmaakmedewerkers beter te instrueren hoe ze de spiegel voortaan moeten schoonmaken. Het is onze missie om anderen te helpen om de beste dienstverlening te organiseren in schoonmaak en daarmee de kwaliteit van het leven op kantoor, thuis of in de zorginstelling te verbeteren.”

Bekijk hier het onderzoek van Servicemanagement


Ook benieuwd naar wat Gradez voor jouw organisatie kan betekenen? Neem eens contact op of sluit een gratis proefabonnement af!

Schoonmaaktijd berekenen, kwaliteit meten